Czyste biurko – jak to działa

Czy czyste biurko pomaga w pracy? Według niemieckich naukowców wręcz przeciwnie. Również Albert Einstein był zwolennikiem kontrolowanego chaosu. Ja z kolei jestem zwolennikiem czystego biurka i o tym jak to zrobić przeczytasz poniżej.
czyste biurko

Spis treści.

W przeszłości, na moim biurku przeważnie panował bałagan. Lubię zbierać informacje i je analizować, nawet na zapas. Dlatego przez większość czasu było ono zawalone różnymi rzeczami, które mogły się przydać w tym, nad czym akurat pracowałem. Oprócz nich leżało również mnóstwo rzeczy, które czekały na swoją kolej: notatki, samoprzylepne karteczki, papiery, książki. Dla obecności każdej z nich znajdywałem jakieś uzasadnienie. Żyłem w przeświadczeniu, że ta sterta w końcu zniknie, ale nigdy tak się nie zdarzyło. Bałagan nie pozwalał mi się skupić na tym, co najważniejsze w danej chwili. Często łapałem się na tym, że próbuję robić kilka rzeczy jednocześnie, przez co stawałem się mniej produktywny. Od dwóch lat na moim biurku znajdują się  tylko te przedmioty,  które są mi potrzebne w danej chwili oraz woda, planer, notatnik i laptop. 

 

Stare nawyki szybko wracają, gdy tylko stworzy się dla nich przestrzeń. Po naszej przeprowadzce do Krakowa, która odbyła się na początku grudnia moje biurko przez chwilę znowu przypominało biuro rzeczy znalezionych. Pośpiech, mniejszy metraż mieszkania, inne priorytety i bałagan gotowy. Niedawno zabrałem się do porządkowania. Jest to idealna okazja, żeby podzielić się z Wami tym, jak ja podchodzę do sprzątania.  Na to jak utrzymuje biurko w czystości duży wpływ miała książka Getting Things Done,  Davida  Allena oraz blog Zenhabits.net Leo Babauta. Nie chodzi o to, by porządnie posprzątać raz, a po paru dniach wrócić do punktu wyjścia. Chodzi o wyrobienie w sobie codziennych nawyków, dzięki którym generalne porządki nie będą nigdy potrzebne.

SKRÓCONY PLAN DZIAŁANIA

  1. Szybkie spojrzenie na biurko, oceniam co mogę wyrzucić (np. paragon sprzed dwóch miesięcy, nieaktualną notatkę), a co odłożyć w inne miejsce (np. kubek do zlewu),
  2. Pozostałe rzeczy wrzucam do pudła/kartonu/kosza, który posłuży za miejsce (organizer), gdzie będę mógł wrzucać takie rzeczy regularnie w przyszłości,
  3. Pierwsze przejrzenie pudła. Wyjmuję tylko to, co niezbędne i będzie na biurku na stałe,
  4. Przez pierwsze kilka dni, maksymalnie tydzień wracam do rzeczy z kartonu (za każdym razem wykładam wszystko na biurko i jedna po drugiej przeglądam) i szukam dla każdej rzeczy jej „stałego” miejsca w mieszkaniu. Docelowo karton powinien być pusty.

CO DAJE CZYSTE BIURKO

W dzisiejszym świecie, gdzie mamy tak dużo bodźców, które atakują nas w każdej minucie, dążenie do zmniejszenia liczby bodźców wydaje się rozsądne. Daje to poczucie spokoju i wyciszenia. Ale najważniejszą rzeczą dla mnie jest zwiększone skupienie nad zadaniami, którymi zajmuję się w danym momencie. Nie rozprasza mnie kartka z notatkami leżąca z boku, czy książka, którą miałem przeczytać już dawno, a nawet jej jeszcze nie otworzyłem. Wprowadzenie systemu i trzymanie się go pozwala zapanować nad chaosem porozrzucanych dokumentów, faktur, papierów, książek. Wiem gdzie co jest, mam poczucie,  że nic mi nie umyka.

PODSUMOWANIE

Jeśli już stosujesz podobne podejście to gratuluję, czyste biurko daje satysfakcję i sprawia, że chętniej do niego siądziesz albo chętniej napijesz się kawy. Ale pamiętaj, że nie od razu system zadziała. Po paru dniach lub tygodniach wrócisz do dawnych nawyków. Nie przejmuj się. Zacznij od nowa. Wrzuć wszystko do pudła i porządkuj. Ulepszaj system, pamiętaj o kartonie na rzeczy do tygodniowego przeglądu, miejsca na archiwum oraz pudełka/szuflady/teczki na sprawy na dziś maksymalnie na jutro.  Nawet jeśli ostatecznie Twoje podejście będzie inne pamiętaj o systemie i podążaj za nim.

Podziel się tym wpisem

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email

Zapisz się na newsletter

Od czasu do czasu ale nie częściej niż raz na tydzień poinformuję Cię co nowego słychać na blogu i jak usprawnić Twoje życie.